KAWAN-KAWAN SAYA

10 November 2012

PULUT KUNING, BUBUR PUTIH BUBUR MERAH

Assalamualaikum wbt

Semalam buat pulut kuning, siap bunga telur dan telur merah lagi.. Untuk meraikan sibujang sulung yang akan masuk jawi (berkhatan) minggu depan.  
Di Kelantan/Terengganu, pulut kuning atau lebih dikenali dengan nama pulut semangat dan bunga telur adalah penting di dalam setiap majlis... sama ada bertunang, nikah, berkatan dan juga katam Al Quran.  Ianya merupakan simbol adat dalam majlis dan juga sebagai tanda kesyukuran.
 Telur merah pun tak merah sangat, sebab takde pencelup merah..
Kepada kawan2 yang masih belum tahu cara2 menyediakan pulut kuning, disini saya kongsikan resipi dan cara2 membuatnyanya...

PULUT KUNING atau PULUT SEMANGAT
Bahan-bahan
1kg beras pulut
1 cawan pati santan drp 2 biji kelapa + 1 sudu kecil garam
Serbuk kunyit
2 keping asam gelugur

Cara2
Beras pulut dicuci dan direndam selama sekurang2nya 4 jam.  Jika menggunakan beras pulut usang, seelok2nya satu malam.   Dalam air rendaman, campurkan sekali 2 keping asam gelugur dan serbuk kunyit.  Seteleh cukup tempoh rendaman, toskan.

Kukus pulut dalam periuk mengukus selama 45 minit atau sehingga naik wap.  Pada masa ni, pulut baru tiga suku masak)  Keluarkan pulut dari periuk mengukus dan tuangkan ke dalam besen.  Semasa masih panas berasap2 tu, masukkan santan yang telah dicampurkan dengan garam.  Kacau cepat2 hingga rata dan keluar minyak.

Masukkan kembali ke dalam periuk mengukus dan kukus sekali lagi selama 30 minit.  Setelah masak, boleh dikeluarkan dari periuk mengukus dan karih2kan supaya berderai cantik. Setelah itu bolehlah dihidangkan.  Kalau nak buat pulut kuning untuk gubahan, pulut kena tekan padat ke dalam bekas semasa masih panas.  Hiaskan dengan bunga telur atau telur dadar.

Pulut kuning yang telah masak boleh dihidangkan dengan kari atau rendang. 

Untuk telur dadar, saya pecahkan 5 biji telur ayam, satu labu bawang besar, setengah inci halia dan satu sudu kecil lada hitam.  Tambah sedikit garam dan kisar dalam blender sampai lumat.  Kemudian dadarkan nipis2 dalam kuali leper.  Dah masak, gulung2kan telur dadar.. Kemudian dipotong nipis untuk ditaburkan di atas pulut kuning sebagai hiasan.

Bubur putih bubur merah, ikut adat sebelah suami, orang jawa.. sebagai tanda kesyukuran.  Bubur ni saya masak dan bahagikan kepada jiran2 dan kawan2 anak...Alhamdulillah, dah selesai semuanya.

Untuk memasak bubur putih bubur merah, bahan2 yang diperlukan adalah :
4 cawan beras
6 air secukupnya
4 cawan santan pekat
secubit garam
2 helai daun pandan
2 cawan gula merah (saya guna 4 keping gula kerek/nisan)

Cara2
Bersihkan beras dan masak dengan air secukupnya sampai lembut.  kemudian asingkan sedikit untuk bahagian putihnya.  Tambahkan gula merah, garam dan santan.  Masak sampai pekat.  Untuk bahagian putihnya, cuma tambahkan garam dan santan sahaja.  Masak sampai pekat.  Ketika menghidang, sendukkan bubur merah ke dalam mangkuk, kemudian tambahkan sedikit bubur putih.  Sedia untuk disajikan.

Selamat mencuba.

2 comments:

  1. Lama dah x buat bubur putih bubur merah ni... Knp dah lama senyap je Nonie? Jgn lah stop ye Nonie sbb akak suka follow resipi2 awak. Terima kasih sebab post...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks MIss Vanilla... saya belum stop lagi, cuma masa tak mengizinkan.. In Shaa Allah, saya akan terus menulis...

      Delete