KAWAN-KAWAN SAYA

10 November 2012

DAGING GULAI KICAP

Assalamualaikum wbt..

Resipi ini bonda saya yang perturunkan kepada saya... Bonda belajar dari ibu saudara merangkap nenek saudara saya belah abah... saya panggil Chek.. Chek ni berketurunan Cina, tapi sejak bayi lagi beliau dibela oleh keluarga angkatnya orang Islam.. bonda angkat Chek inilah yang beri tunjuk ajar cara masakan yang cukup simple, tapi sedap ini...Nama masakan ini ialah daging gulai kicap...  Saya rasa inilah satu2nya cara masak lauk kicap yang paling mudah dan yang penting kelazatannya itu...

Okeh.. saya tak mau merepek banyak2... Saya tuliskan resipinya untuk kawan2 cuba.. Memang sedap, mudah dan jimat belanja.. Kalau mahal pun, daging aje.. ramuan lain sedia ada kat dapur.. tapi kalau jenis yang jarang masak.. mohon maaf ye. kena beli la bahan2 tu...

DAGING GULAI KICAP

Bahan2nya
1kg daging
3 labu bawang besar atau 10 biji bawang merah
5 tangkai lada merah (boleh ganti cili kering)
5 ulas bawang putih
1 inci halia
2 senduk kicap atau secukup kegunaan
3 keping asam gelugur

Cara2 membuatnya
Daging dipotong lebar2 tapi nipis.. Cuci dan toskan.  Bawang besar, lada merah dan bawang putih dibakar atas api dapur berserta kulit2nya sekali sampai masak.  Dah masak, kupaskan dan cuci.  Masukkan bawang dan cili yang dibakar ke dalam blender bersama2 halia dan kisar lumat.  (Resipi sebenar kena tumbuk je semua ni)  Campurkan bahan2 kisar ke dalam daging dan campurkan juga kicap.  Perap 10 minit.  Masukkan ke dalam kuali, tambahkan asam keping dan masak sampai kering airnya dan semua bumbu meresap ke dalam daging.  Kemudian baru ditambah air dan masak lagi sampai daging empuk..  Masak lagi sampai pekat.. Sesuaikan rasa, sedia untuk dihidangkan.

Nota :

Selain lada merah, boleh gantikan dengan cili api atau cili kering.  Jika menggunakan cili kering,  cilinya tak perlu dibakar.. kisarkan terus bersama bawang2 yang telah dibakar.

Selamat mencuba 


No comments:

Post a Comment