KAWAN-KAWAN SAYA

10 November 2012

NASI IMPIT GORENG


 Assalamualaikum wbt..
Menu sarapan pagi yang sempoi tapi sedap... nasi impit goreng... Sebenarnya inilah kali pertama saya masak sendiri nasi impit goreng.   Saya dah pernah makan benda ni, masa tu adik saya beli kat pasar malam Jalan Bacang, Kota Masai..  nak kata suka, takde la sangat.. cuma rasa pelik juga lah.. ada ke nasi impit digoreng?? Apa yang saya tau ada sejenis makanan goreng orang cina, dipanggil kueh lobak goreng.. lebih kurang macam nasi impit juga, tapi ada campuran parutan lobak putih di dalamnya.   Kalau kena cara masak, memang sedap...
Alkisah terjadinya menu ni, sebab ada lebihan nasi impit.... mulanya nak masak rendang, hanya ada sekeping dada ayam kat dalam peti ais.. Jadi pikir punya pikir, saya masakkan nasi impit goreng...

Bagi suami saya, dia ok je.. sebab dia orang Johor.. dah pernah makan benda ni.. yang jadi masalah Ummi,  Abah dan nenek.. boleh ke dia terima makanan pelik ni... hehhe.. Walaubagaimanapun, saya teruskan juga kerja masak2... kelentang kelentung, akhirnya... siap la nasi impit goreng saya.. walaupun cuma berencahkan isi ayam dan telur.......Walaupun sambil makan, pot pet pot pet dengan berbagai macam komen dan pertanyaan, licin juga...hehiiii....


NASI IMPIT GORENG

Bahan2
4 ketul nasi impit, dipotong2
sedikit daun sup dan daun bawang
2 biji telur ayam
1 keping dada ayam, potong kecil
kicap pekat
garam,  gula dan serbuk secukup rasa
daun kucai - saya tak taruk
minyak untuk menumis

bahan2 kisar
2 sudu cili kisar - lebihkan jika suka lebih pedas
2 sudu udang kering
2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih

Cara2
Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 kisar hingga garing.  Masukkan dada ayam, garam, gula dan serbuk perasa. Kacau sampai ayam masak, pecahkan telur.  Kacau hingga kering, masukkan kicap, sesuaikan rasa.....tmbah mana yang patut...barulah dimasukkan nasi impit yang dipotong2.  kacau rata2...kemudian, taburkan daun sup dan daun bawang.  Jika ada daun kucai, boleh tambahkan.  Sesuaikan rasa, bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

nota : jika nak tambah udang/sotong- juga boleh.. ikut citarasa sendiri...

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment