KAWAN-KAWAN SAYA

30 October 2012

MASAK-MASAK RESIPI ORANG LAMA

Assalamualaikum wbt..

Selamat bertemu kembali... dipetang yang sejuk dingin.. Musim tengkujuh dan mendekat... Angin sepoi2 bahasa.. time2 gini kalau ambik bantal terus Zzzzzzzz je.. lagipun dah kenyang.. mudah aje lah nak terlelap....

Satu lagi entri yang terbengkalai... dek kerajinan tuan punya blog..heheh





Saja nak menonjolkan bunga kunyit... kalau petai, semua dah kenal....macam2 boleh dibuat dengan petai tu... wat masak sambal udang, sambal bilis.. buat jeruk.. buat ulam gitu aje ataupun rebus cicah budu..

Sebenarnya ulam bunga kunyit ni sedap rasanya..  Nak huraikan tentang khasiat, saya tak berapa tau.. yg saya tau rasanya sedap bagi penggemar ulam-ulaman eksotik macam saya... Memang  dah jadi kegemaran saya sejak dulu...heheh

Banyak pulak lauk  hari ni.. Ermmm... ada ikan yu...masak gulai kunyit lengkuas.. ada kerabu pucuk paku, ikan bakar tawar pun ada.. budu lagi.. dannnnn.. ulam bunga kunyit dan petai..
bendi rebus pun ada..  Bagi yang nak berdiet, harap maaf ye... tak berapa sesuai, sebab kalau makan hidangan ni, sure nasi akan bertambah dua pinggan...


Kerabu pucuk paku dengan isi ikan yu yang dibakar tawar... Sedap juga..  Kata Ummi, kerabu ni, arwah nenek abah  yang selalu buat... kiranya resipi turun temurun la ni.. Kena wat pedas2..  Cuma tumbuk cili api, udang kering dan belacan.  Isi ikan yu tu dibakar dan dipotong kecil2.. Lepas tu gaulkan dengan pucuk paku yang dah direbus.. Campur juga daun kesum, bawang merah mayang dan halia yang dimayang.  Kemudian perahkan limau nipis.. Siap untuk disajikan.

Gulai ni Ummi yang masak.. Apa yang saya tengok, dia cuma tumbukkan kunyit, lengkuas, halia, ketumbar biji, bawang putih dan bawang merah...Campurkan ke dalam santan dan tambahkan asam keping juga garam.. Bila dah mendidih, baru dimasukkan ikan.. Bila ikan dah masak, dicampakkan lada merah... Biar mendidih seketika, baru diangkat.

Selamat Mencuba..


No comments:

Post a Comment