KAWAN-KAWAN SAYA

25 October 2012

KASWI LAPIS

Assalamualaikum wbt..

Biasanya orang buat kaswi warna coklat atau warna hijau pandan.. dengan rasa gula melaka ataupun rasa wangi pandan.. Tapi oleh kerana stok gula melaka dah kehabisan, saya buat aje lah ikut rasa hati. Lagipun memang ada resipi kaswi lapis ni, cuma resipi je lain2. Saya guna resipi makcik saya.. kaswi gula melaka, tapi ditukar dan olah guna bahan yang ada kat dapor.. Mmmm... sedap juga rasanya..


ini la rupa kuih kaswi lapis saya..

kuih dah sejuk.. sedia untuk dipotong..
gaul dengan kelapa parut yg dah campur garam sket.. sedap, lemak2 manis rasanya..

Bahan2
4 cawan tepung gandum, saya guna cap lili je
2 cawan tepung ubi
4 cawan gula pasir + 4 cawan air suam, dikacau sampai larut
1 sudu teh kapur makan + 8 cawan air
1/2 cawan minyak masak..
 1 penutup esen ros
pewarna, saya guna hijau apple dan oren

kelapa parut + garam secubit
 
Cara2
Campurkan semua bahan, kecuali pewarna.  Bahagi dua adunan dan warnakan.  Mula2 kukus adunan oren dulu.. saya buat 3 lapis. untuk untuk warna oren.  setiap lapisan hendaklah dikukus selama 10 minit.  Dah siap adunan oren, kukus lapisan hijau lak. Diakhir lapisan, tambahkan sedikit lagi pewarna hijau supaya lebih gelap.  Kukus lagi selama satu jam atau hingga masak.. Cucuk dengan lidi, jika lidi keluar bersih menandakan kuih dah masak.  Dah siap masak, sejukkan sebelum dipotong2. Gaulkan dengan kelapa parut ketika menghidang..

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment