KAWAN-KAWAN SAYA

27 April 2012

IKAN BAKAR BERSAMBAL

Saya sebenarnya tak gemar sangat makan ikan bakar yang dah campur dengan sambal ni. Selalu dok makan ikan bakar tawar ataupun ikan bakar garam kunyit jer..dicecah air asam atau sambal belacan cair.. Memang sedap giler dah.. Makan nasi pun boleh bertambah2.. Itu selera zaman bujang2 dulu.. Hanya air tangan Ummi yang saya suka... Tapi bila berhijrah ke negeri orang, macam2 style ikan bakar yang saya jumpa.. nak tak nak kenalah cuba juga... Ada juga belajar buat perencah sendiri dengan kawan-kawan atau sedara mara belah suami.. Bila dah tau, ubahsuai la sedikit ikut selera sendiri... Dalam gambar ni, saya bakar ikan kat kuali leper je.. Perencah ikan bakar ni ikut resipi kawan facebook.. Fara Rafi.. thank you Fara... akak nak kongsi resipi Fara kat sini ye.. bahan-bahannya mudah.. cuma diperlukan bunga kantan, daun kesum (kisar dan ketepikan) Kemudian kisar cili kering, cili padi, bawang2, serai, lengkuas, kunyit dan halia. Tumiskan guna minyak yang agak banyak..Campurkan dengan bunga kantan dan daun kesum, air asam jawa, garam dan gula melaka.. Kena masak lama atas api kecil. 3-4 jam supaya dapat tahan lama.. Lepas tu boleh gunakan untuk memasak ikan bakar.. Lebihnya simpan kat peti ais.. Cara menyediakan ikan bakar, gaulkan ikan dengan perencah secukup kegunaan dan bungkus dalam daun pisang atau aluminium foil.. kemudian boleh dibakar guna kuali, oven atau microwave.. Nak lagi sedap, gunakan dapur arang.. Baru real bau ikan bakar.. Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment