KAWAN-KAWAN SAYA

16 July 2012

BAGEDIL @ BERGEDIL KENTANG

Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah... siap juga bergedil kentang ini.. punyalah lenguh tangan nak melenyek 5kg kentang. Tu belum lagi campur ramuan dia.. nak jadikan bagedilnya...Tak apalah, kawan2 punya pasal....Harap2 mereka yang makan berpuas hatilah dengan rasanya..TQ to my fren, Cikgu Aznida Daud...lain kali boleh oder lagi ye..
Bergedil atau bagedil ni adalah salah satu masakan orang Jawa atau mungkin dinegeri2 selatan tanah air iaitu Johor, Melaka dan Selangor ...termasuklah negara seberang iaitu Indonesia dan juga Singapura...Bagedil ni cukup popular di sana...saya pun pertama kali makan bagedil semasa berada di Johor... Ianya sesuai dimakan begitu saja dengan sos cili atau sambal kicap.. Tapi kebiasaannya bagedil ni digandingkan dengan soto atau sup ayam.. Memang sedap.. Pendek kata, tak lengkap makan soto kalau takde bagedil..
Bahan2 untuk bagedil ialah ubi kentang, dikupas kulit, potong nipis2 dan digoreng hingga masak..Gaulkan dengan daging kisar (masak dulu daging dengan sedikit air hingga kering airnya)kemudian campurkan bawang besar yang telah digoreng, hirisan daun sup, daun bawang, cili merah, serbuk lada sulah, garam dan serbuk perasa secukupnya. Gaul rata2 dan bentukkan bulat2, kemudian dileperkan. Celupkan ke dalam telur yang telah dipukul dan goreng hingga masak. nota : selain daging kisar, isi ayam atau udang kering boleh dicampurkan ke dalam bagedil... ada juga yang mencampurkan sedikit rempah ratus ke dalam ramuan bagedil. terpulang kepada citarasa masing2 bagaimana nak mengolah rasa bagedil supaya menjadi lebih sedap.. Selamat mencuba..

2 comments:

  1. Mulai hari ni, sy peminat setia blog akak!! Keep uploading recipies ye!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Ienda Azlinda..Insya Allah..jangan lupa komen eh.

      Delete