KAWAN-KAWAN SAYA

24 June 2013

KULAT GELAM AIR ASAM, LEMAK PUCUK UBI DAN IKAN GORENG



Assalamualaikum wbt
Macam ni la kalau dok kat kampung..  Sayur-sayur tak payah nak beli.. Makan sayur kampung yang ada tanam kat keliling rumah aja..Bukan tak suka sayur-sayur lain..  tiap2 hari saya ke pasar.. tiap2 hari nampak kangkung, kobis, sawi, bayam... brocoli dan macam2... tapi tak berkenan di hati.. kalau ada sayur kampung, baru saya beli...


Kulat gelam ni saya beli yang dah siap rebus..  toskan air rebusannya dan gaul dengan sambal belacan, perahkan limau.  Kemudian campurkan potongan bawang besar.. dah siap.. Rasanya?? Lemak2 pahit, pedas dan masam.....tapi sedap...



Pucuk ubi ni saya petik je kat tepi rumah... dah siap rebus, campur dengan santan,  isi ikan, hirisan bawang dan kunyit hidup yang ditumbuk.  Tambah garam secukup rasa.. Masakla macam masak lemak sayur yang lain..
Hmmm.. lauknya......ikan goreng je.... Alhamdulillah, rezeki kami hari ini..


1 comment:

  1. Sedapnya masakan kampung, dah lama xmerasa, skrg kita dihidangkan dengan masakan orang indonesia di kedai2 pada waktu lunch. Bertuah kalau dapat isteri yang suka memasak, saya sentiasa ingin menolongnya, cuma rajin x rajin je org perempuan ni. Org2 skrg selalu beli je kat luar, sbb letih bekerja.

    ReplyDelete